Umowa zlecenie w USA

Prowadzenie działalności gospodarczej w Stanach Zjednoczonych wymaga użycia zasobów ludzkich.  Dla wielu europejskich firm zatrudnienie pracowników w Stanach Zjednoczonych w początkowym etapie budowania biznesu w USA nie jest tanie lub proste i częstym rozwiązaniem tej kwestii jest  zatrudnienie podwykonawców.

Umowa zlecenie USA

Podmioty gospodarcze działające na rynku amerykańskim, które chcą nawiązać współprace biznesową, używają umowę zlecenie, tzw. umowę b2b do określenia warunków współpracy. Amerykańska umowa zlecenie może być użyta do zatrudnienie osoby fizycznej lub podmiotu gospodarczego który wykona usługi dla zlecającej strony. Prawo pracy w USA traktuje podmiot wykonujący usługi przedstawione w umowie zleceniu jako podwykonawce, tzw. contractor. Umowa B2B w USA jest atrakcyjnym początkowym rozwiązaniem dla firm rozwijacych sie na na rynku USA, ponieważ podmiot zlecający wykonanie usług nie jest zobowiązywany do płacenia minimalnej stawki godzinowej, ubezpieczenia podwykonawcy lub odprowadzenia podatków federalnych i stanowych.

Umowa zlecenie a prawo w USA

Prawo pracy w USA rozróżnia osoby wykonujące uslugi jako podwykonawców lub pracowników. Obowiązki prawne firmy zlecającej wykonanie usług są regulowane na poziomie federalnym i stanowym. Na poziomie federalnym, prawo w USA reguluje minimalne stawki, bezpieczeństwo w miejscu pracy a także ochronę przed dyskryminacją. Z drugiej strony, stanowe prawo pracy jest inne w każdym z 50-ciu amerykańskich stanów. Stanowe urzędy regulują miedzy innymi, stawki godzinowe, warunki zatrudnienia, a także określają czy osoba wykonująca usługi powinna być traktowana jako pracownik czy podwykonawca. W większości amerykańskich stanów nie ma jasnych wytycznych, które pozwolą jasno określić czy osoba wykonująca prace powinna być sklasyfikowana jako pracownik czy podwykonawca. Bardzo często podmiot zlecający wykonanie usług w USA będzie musiał zmierzyć się ze stanowym urzędem podatkowym, lub z sędzią administracyjnym, który rozważą między innymi następujące czynniki:

• Wykonywanie specyficznych zadań.
  • Formę wynagrodzenia za wykonanie usługi.
  • Miejsce wykonywania usług.
  • Systematyczność płatności za zlecone usługi.
  • Dostęp do narzędzi pracy.
  • Inne prace i projekty.
Dlaczego jest to ważne? W przypadku uznania osoby wykonującej usługi za pracownika, podmiot zlecający usługi będzie uznany w amerykańskim prawie jako pracodawce i wiąże się to dodatkowymi formalnościami i obowiązkami administracyjnymi.

Jednym ze sposobów na unikniecie odpowiedzialności i kar w Stanach Zjednoczonych jest poprawne przygotowanie amerykańskiej umowy b2b. Niestety pierwsza lepsza umowa zlecenie, ściągnięta z internetu lub przygotowana przez europejskiego prawnika, może okazać się niewystarczająca do ochrony interesów podmiotu korzystającego z podwykonawców w USA.

Umowa B2B w USA

Dobrze przygotowana umowa b2b powinna określać i przedstawiać między innymi takie kwestie:

• Szczegółowy opis usług.
  • Wynagrodzenie i sposób jego wypłacania.
  • Termin wykonania usług.
  • Określenie warunków rozwiązania umowy b2b.
  • Określenie konsekwencji po zakończeniu, lub wypowiedzeniu umowy zlecenia.
  • Miejsce i sposób do rozstrzygania sporów.
  • Prawo właściwe.

Umowa zlecenie a obowiązki prawno podatkowe w USA

Podmiot spoza USA wykonujący usługi dla zleceniodawcy z USA, generujący dochód z rynku Stanów Zjednoczonych, będzie zobowiązany do rozliczenia podatku w swoim kraju i być może w Stanach Zjednoczonych. Sprawdź tutaj, kiedy europejski podmiot świadczący usługi dla klienta w USA może zapłacić 30% podatek w USA.

Dodatkowo, od 1 stycznia 2024 każdy europejski podmiot świadczący uslugi w USA, który zarejestrował swoją działalność, w jednym z amerykańskich stanów, jest zobowiązany do przeprowadzenia federalnej rejestracji lub może być ukarany karą w wysokości 500 dolarów dziennie za brak takiej rejestracji. Po więcej szczegółów prosimy o kontakt z Kancelarią Cieszynski Law Group LLC.