Obowiązki sprawozdawcze firmy w USA a Forma 5472

Podatki w USA formularz 5472
Formularz 5472

Bardzo dobrze prosperujący rynek amerykański przyciąga firmy zagraniczne, które chcą oferować serwisy lub produkty w Stanach Zjednoczonych. Europejscy sprzedawcy na Amazon widzą olbrzymie możliwości sprzedawania na amerykańskim Amazon FBA. Gdy firma z Europy decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Stanów Zjednoczonych lub profesjonalnej sprzedaży internetowej na Amazon, założenie firmy w USA staje się podstawą dalszego działania na rynku USA. Dla wielu założenie firmy w Delaware, Wyoming lub na Florydzie przez Internet jest zrozumiale i proste. Ale od tego momentu Twoja amerykańska spółka musi prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z amerykańskimi regulacjami podatkowymi. Co to oznacza w praktyce? Twoja firma w USA jest zobowiązana do składania zeznań podatkowych, a także dostarczania do Amerykańskiego Urzędu Podatkowego informacji o działalności gospodarczej prowadzonej na terenie USA.

Formy prawne prowadzenia działalność gospodarczej w USA

Dla celów tego artykułu przyjęliśmy, że „cudzoziemcem” jest korporacją spoza Stanów Zjednoczonych lub osobą fizyczną, która nie jest obywatelem USA lub rezydentem Stanów Zjednoczonych. Ogólnie rzecz ujmując, na rynku USA tacy cudzoziemcy mogą korzystać z dwóch typów podmiotów prawnych: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, LLC lub korporacji C-corporation.

Prowadzisz działalność w USA= posiadasz obowiązki sprawozdawcze w USA

Działalność gospodarcza w USA formularz IR 5472
Formularz podatkowy 5472

Korporacja prowadząca działalność gospodarczą w Stanach Zjednoczonych jest zobowiązana do składania corocznych federalnych i stanowych deklaracji podatkowych. W niektórych przypadkach amerykańskie spółki, w których cudzoziemcy posiadają 25% lub więcej udziałów, muszą także składać Formularz Podatkowy 5472. Formularz 5472 jest odrębnym wymogiem narzuconym przez prawo podatkowe w USA i musi być dołączony do federalnego rozliczenia podatku dochodowego. Forma 5472 przedstawia informacje o zagranicznych udziałowcach w amerykańskich spółkach oraz informacje o transakcjach które miały miejsce w wybranym roku podatkowym pomiędzy cudzoziemcem, amerykańską firmą a innymi akcjonariuszami spółki w USA.

Przykład: Amerykańska firma, nazwijmy ją American Corporation, posiada dwóch akcjonariuszy, gdzie 50% udziałów w spółce posiada polski udziałowiec. Zgodnie z wymogami amerykańskiego prawa podatkowego, firma American Corporation musi co rok przygotować i złożyć Formę 5472 w USA.

A co z firmami w USA które są opodatkowane jako partnerstwo?

Podmioty gospodarcze w USA które dla celów podatkowych są traktowane jako partnerstwo, oprócz wymogu złożenia formularza podatkowego 1065 (Dochodów z partnerstwa https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/f1065.pdf ), mogą być odpowiedzialne za spełnienie innych wymogów podatkowych, narzucanych przez Ustawę o Podatku od Nieruchomości z 1980 r. (tzw. FIRPTA https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/firpta-withholding ), regulującą potrącenia podatkowe z tytułu partnerstwa z cudzoziemcami.

złożenia formularza 5472
Złożenie formy 5472 w USA

W przypadku podmiotów gospodarczy gdzie jednym z udziałowców/ partnerów jest cudzoziemiec (osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa amerykańskiego lub spółka spoza USA) partnerstwo które uzyskuje dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Stanów Zjednoczonych, jest zobowiązane do zapłaty podatku od takiego dochodu nawet w przypadku kiedy partner-cudzoziemiec nie jest zobowiązany do zapłacenia podatku na terenie USA lub podmiot nie dokonał dystrybucji zysków w danym roku podatkowym. W przypadku biznesów traktowanych jako partnerstwo na terenie USA, podatek dochodowy należy rozliczać i płacić kwartalnie.

Co wymaga prawo podatkowe w USA gdy spółka typu LLC posiada tylko jednego zagranicznego akcjonariusza?

Jeżeli spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, LLC, ma jednego udziałowca (określonego w prawie amerykańskim jako udziałowiec, “member”), dla celów podatkowych sama spółka LLC  jest pominięta i traktowana jako (“podmiot zignorowany”). Najnowsze przepisy i interpretacje prawne traktują taki podmiot zignorowany, czyli firmę LLC, jako lokalną korporację i zgodnie z przepisami podatkowymi w USA, taki podmiot- jednoosobowa spółka LLC, jest zobowiązana do corocznego składania Formularza 5472.

Przykład: Polska spółka Forco sp zoo, tworzy spółkę Domeco LLC w Nowym Jorku, która w całości należy do polskiej spółki Forco sp zoo. Zgodnie z starymi przepisami podatkowymi w USA spółka Domeco LLC nie miała zobowiązania składania sprawozdań podatkowych- IRS Form 5472. Niestety, nowe prawo podatkowe w USA, nakłada na firmę Domeco LLC obowiązek raportowania informacji wymaganych przez Formularz 5472.

Co trzeba raportować w USA i jak wypełnić formularz 5472 w USA

Formularz podatkowy 5472 wymaga ujawnienia imion i nazwisk cudzoziemców, ich adresu i obywatelstwa, kraju w którym spółka-matka jest założona, głównej działalności gospodarczej oraz charakteru i wielkości pewnych transakcji z każdym udziałowcem który jest cudzoziemcem. Tego rodzaju transakcje noszą nazwę “reportable transactions”, czyli transakcję wymagające zgłoszenia do Urzedu IRS. Ustalenie, czy specyficzna transakcja pomiędzy cudzoziemcem a spółka w USA wpada w definicje „reportable transaction” nie jest łatwa decyzją. Na przykład pożyczka udzielona spółce w USA przez zagranicznego akcjonariusza jest uważana za transakcję wymagającą zgłoszenia i wymaga ujawnienia na Formie 5472. Ogólnie rzecz biorąc, transakcje które powinny być przedstawione na Formularzu 5472 będą związane z przepływem kapitału, urządzeń generujących dochód lub majątku pomiędzy firmą w USA a jej udziałowcem który nie jest obywatelem USA, z wyjątkiem płatności dywidendy.

Kiedy składa się formę podatkowa 5472

Formularz 5472 jest składany razem z federalnym rozliczeniem podatkowym firmy prowadzącej działalność gospodarcza w USA. W przypadku kiedy amerykańska firma uzyska zgodę na przedłużenie okresu rozliczeniowego, forma 5472 będzie dołączona do opóźnionego rozliczenia podatkowego.

Kary za nie złożenie formularza podatkowego 5472

Warto tutaj zaznaczyć, iż kary które nalicza Amerykański Urząd Podatkowy IRS za nie złożenie Formularza 5472 są odrębne od zobowiązań podatkowych firmy prowadzącej działalność gospodarcza w USA. W wybranych okolicznościach kary za nie wysłanie Formularza 5472 mogą być znacznie większe od samego podatku dochodowego w USA. W przypadku, gdy podatnik/ amerykańska spółka prowadzi nieodpowiednią rachunkowość amerykańskiej firmy, nie wyśle prawidłowo wypełnionego Formularza 5472 lub zupełnie nie złoży formularza 5472, Amerykański Urząd Podatkowy ma prawo nałożyć karę w wysokości 10,000 dolarów za każdy rok podatkowy. Co więcej, w przypadku, gdy podatnik lub amerykańska firma nie złoży wymaganych informacji, lub nie złoży formy 5472 w przeciągu 90 dni od otrzymania powiadomienia od Amerykańskiego Urzędu Podatkowego, amerykański IRS może nałożyć dodatkową karę w wysokości 10,000 dolarów.

Amerykańskie prawo podatkowe nie zezwala na wnoszenie odwołań w przypadkach związanych z Formularzem 5472!  Dlatego zachęcamy obywateli Unii Europejskiej prowadzących działalność gospodarczą w Stanach Zjednoczonych poprzez spółki amerykańskie, aby skonsultować tę kwestię podatkową ze swoimi doradcami podatkowymi w USA w celu upewnienie się, że ich amerykańskie firmy przestrzegają wszystkich regulacji podatkowych wykonują obowiązki sprawozdawcze narzucane na nie przez amerykańskie prawo podatkowe.

Powyższy artykuł został przygotowany przez Simona Filip i Jacka Cieszynskiego i ma służyć wyłącznie do celów informacyjnych. Żaden z autorów artykułu nie jest doradcą podatkowym czytelników tego artykułu. Wszystkie konsultacje dotyczące poruszonego tematu powinny być przeprowadzona z Twoim doradcą podatkowym.

Formularz 5472 i wznowienie z Lipca 2019

• Jesteś zagranicznym udziałowcem w firmie w USA?
  • Twoja firma prowadziła działalność gospodarczą na terenie USA w roku 2018 lub później?
  • Ale nigdy nie złożyłeś Formularza Podatkowego 5472 w USA?
  • Kara podatkowa wzrosła z $10,000 do $25,000 za każde nie złożenie Formy 5472 w USA! Więcej informacji znajdziesz tutaj.

5% zniżka za pierwszą usługę, gdy dołączysz do mojej prywatnej listy mailingowej